Citizen AS4050-51E

 

Podnetom, prečo som si vybral ako ďaľší model práve Citizen AS4050-51E, bol veľmi nezvyčajný impulz.

Bol to totiž  fake tohoto modelu, ktorý si s takmer víťaznou eufóriou z Turecka doniesol jeden môj známy. Čo už, stále sme za domorodcov, ktorým sa predávajú sklenené bezcenné korálky, aj keď v obrátenom garde. Podvedeným je slovenský turista.

Na prvý pohľad všetko OK, len trošku nesedela váha, ciferníky napodobnené celkom verne,  len všetky nešli, no a samozrejme po solárnom napájaní , nebodaj funkcii ECO Drive ani stopy. Riadenie rádiom..........

Moja prvotná  úloha teda bolo poradiť a rozchodiť daný "dovezený" kus. Návod pochopiteľne pri dovezenom kuse nebol, tak som si vzal od originálu.  Stáli v prepočte turistických  100,-€, - nekúp to.   Môj dnešný odhad reálnej hodnoty? Asi tak 5,-€ -vo vnútri totiž nebol zložitejší strojček, ako v najlacnejších detských hodinkách. Čo už, sklamal som...Snáď nie som za zlého, keď som vlastne  pokazil zážitok z dovolenky..  

 

Ale pozrime sa teraz na skutočný,  funkčný originál - ide naozaj  o celkom pekný kúsok. 

AS4050-51E

 

Prvý dojem je, že ide o zložitý časostroj. Realita je iná. Nebudeme si najprv všímať zložité stupnice po obvode hlavného ciferníka - slúžia (s prižmúrením oka) ako akési logaritmické pravítko pre rôzne prepočty, ktoré by mohol využiť pilot lietadla. Len pripomeniem že ide o naozaj o model zo série PILOT od Citizenu. Odrazu nám po odmyslení si pridaných stupníc ostáva takmer klasický ciferník s výrazným indexom  "12".

Tri menšie ciferníky  sú spojené s funciami, ktoré model hodiniek ponúka.  Dolný slúži pre prepínanie režimov hodiniek. Meranie času -ten sa viac krát opakuje, režim chronografu, režim miestneho času -pre nastavenie letného času, respektíve posunu voči základnému času podľa časového pásma, kde sa nachádzate. Režim referencie pozície -slúži pre korekcie ručićiek hodín. Režim alarmu (nastavenie budíkov), režim kalendár - hodinky majú aj túto funkciu a to v analógovom režime.

Ciferník pri pozícii "10" je ukazovateľom hodín vo 24 hodinovom režime. Naopak ciferník pri  "2" hodine má dvojakú funkciu. Slúži aj pre chronograf na odčítanie minút, ale zároveň aj ukazuje príslušný deň v týždni v režime kalendára.  Vráťme sa ale ku hlavnému ciferníku  tu "sekundovka"mení svoju funkciu v závislosti na režime. Slúži aj pre chronograf, aj pre ukazovateľ mesiaca-podľa režimu, ktorý máte zvolený. Kde sú na ciferníku mesiace? Netreba nič osobitné -12 hodín odpovedá 12 mesiacom...

Ide o rádiom riadené hodinky. Musím ale pripomenúť že ide o verziu pre trh EU. Tieto reagujú len na signál z Mainflingenu v Nemecku (zaužívaný je aj pojem signál od Frakfurtu je to pár kilometrov vedľa...:-)) Norma DCF77.  V automatickom režime je signál načítavaný o 3.00 respektíve pri nepodarenom pokuse o 4.00 ráno. Vždy sa dá vyvolať načítanie signálu aj manuálne. Samozrejme  musíte byť niekde, kde ste aj v dosahu, my sme boli úspešní aj v paneláku Bratislavy.  To, či ste v pokrytí signálu zistíte aj v režime merania času stačí stlačiť tlačítko  pri pozícii hodiny "4". Ak áno, sekundovka sa presunie na červený index "RX" pri "12".  Ak chcete vyvolať aj príjem - treba podrzať tlačítko aspoň 2 sekundy. Sekundovka zaujme ešte medzipolohu pri niektorom z indexov ukazujúcich silu signálu v danom mieste.  Samotný príjem je samozrejme niekoľko-minutový proces.

Napájanie je u Citizenu už tradične riešené cez solárnu energiu. Po-pravde musím loviť v pamäti, nad modelom Citizen, ktorý by využíval iný zdroj energie.  ale prečo nie. Túto technológiu zvláda výrobca naozaj brilantne. Nedostatočné nabitie je signalizované dvojsekundovým pohybom sekundovky samotnej.  Pri plnom dobití k takémuto niečomu dôjde až po 6 mesiacoch. Hodinky ešte stále budú fungovať cca 4 dni, ale napríklad už neprijímajú rádiový signál.   Prirodzene životnosť batérie a jej kapcita tiež zohrávajú svoju rolu. stačí ich opať vystaviť svetlu.   Aj v normálnom stave - v prípade, že nie je batéria cez solár dobíjaná (v tme) - 30 minút, hodinky vždy  prechádzajú do úsporného režimu  - sekundovka prerušuje svoj pohyb a zaparkuje pri pozícii "12".

Tlačítko pri pozícii "2" hodinny slúži okrem funkcií na nastavovanie hodín - pre chronograf. Korunka má tri polohy, podľa vysunutia buď v štandartnom meracom režime , nasledovná poloha slúži hlavne pre zmeny jednotlivých režimov a pri najväčšom vysunutí môžte  hodinky nastavovať  - podľa už vopred určeného reźimu.  Posledné tlačtko pri pozícii "8" nie je tlačítkom, ale ďaľsou korunkou pre zmenu polohy kruhového ukazovateľa.  To je už to spomenutý ukazovateľ funkcií potrebných pre pilotov. O tom by mohol byť samostatný článok.  Spomeniem len možnosti : výpočet času, rýchlosti, spotreby paliva, dĺžka letu, ale aj konverzia medzi kilometrami  a míľami. Ak ani to nestačí, pohrajte sa s matematikou - dajú sa zvládnuť aj odmocniny....

 

Cena? Reálny, nepoužívaný, originálny kus by mal stáť podľa odporúčaných cien  niečo cez 800,-€ . Overené e-shopy ich ponúkajú výhodnejšie, v intervale medzi 720-780,-€  Takto je to i v našom prípade.  Čo dodať, zafír a titán je už len povinnou výbavou takéhoto modelu.

  Čo poviete -na analóg ide o veľmi slušné hodinky , možno až na hranici maxima. 

Chcete ešte viac  - pozrieme sa v nasledovnom článku na ešte vyšší model - ten už malé digitálne displeje potrebuje.  JY8020-52E 

Citizen Pilot Dom hodín MAX